Θ. Πετραλιάς: «Η συνολική φορολόγηση των διυλιστηρίων ξεπερνά το 50% – Αντιπαράθεση με την Αντιπολίτευση»

Ειδήσεις

«Συνολικά η φορολόγηση των διυλιστηρίων ξεπερνά το 50%», ανέφερε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλίας στην Ολομέλεια.

Ο υφυπουργός υποστηρίζοντας την διάταξη της τροπολογίας για την Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης στις επιχειρήσεις του άρθρου 14 του Κανονισμού της ΕΕ 2022/1854 με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογίας έτους 2023, ανέφερε ότι «τα έσοδα αυτά θα διατεθούν τον Δεκέμβριο για την οικονομική ενίσχυση των συνταξιούχων που δεν θα λάβουν αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς, καθώς και για την αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».

Ο κ. Πετραλιάς, παράλληλα απέρριψε τις αναφορές, που νωρίτερα έκανε ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, ότι «το ύψος του φόρου που η κυβέρνηση έχει επιβάλει στις εταιρείες αυτές είναι 650 εκατ για το 2022 και 300 εκατ. ευρώ για το 2023 επί κερδών 3,9 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχαν», επισημαίνοντας ότι «στην έκθεση του ΓΛΚ υπάρχει διαφορά μεταξύ λογιστικών κερδών και φορολογητέων κερδών. Παράδειγμα, το 2022 τα λογιστικά κέρδη στις λογιστικές καταστάσεις ήταν 2,5 δισ. ευρώ, τα φορολογητέα- γιατί έχουν άλλους ρυθμούς απόσβεσης οι φορολογικές δηλώσεις – ήταν 2,1 δισ. ευρώ. Και ο Κανονισμός της Οδηγίας της ΕΕ αναφέρει ότι ο υπολογισμός θα πρέπει να γίνεται επί των φορολογητέων κερδών. Συνεπώς, τα φορολογητέα κέρδη για το 2022 είναι 2,1 δισ. ευρώ και λογιστικά 1,6 δισ. ευρώ για το 2023 και εκεί κοντά εκτιμούμε κατόπιν επικοινωνίας που έχουμε ότι θα είναι και τα φορολογητέα. ‘Αρα, συνολικά έχουμε 3,7 δισ. ευρώ για τα δύο έτη και λέτε ότι έχουμε επιβάλλει εισφορά 900 εκατ. ευρώ, αλλά ξεχνάτε όμως πως αυτή η εισφορά είναι επιπλέον του εισοδήματος (22%) και της προκαταβολής φόρου».

Ο υφυπουργός κάνοντας το συνολικό υπολογισμό «των εσόδων που εισπράχθηκαν το 2022 από την εισφορά επί των υπερκερδών και την προκαταβολή του φόρου για το 2023 που εισπράχθηκαν εφέτος είναι περίπου 700 εκατ. ευρώ. Συνολικά η φορολόγηση των συνολικών κερδών ξεπερνά το 50%, σε αντίθεση με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που τα χρόνια των Μνημονίων δεν επέβαλε καμία έκτακτη φορολόγηση στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων όταν το 2018 το κέρδος τους ήταν 700 εκατ. ευρώ».

Ο κ. Πετραλιάς, παρατήρησε ότι «καμία χώρα δεν έχει επιβάλει ποσοστό φορολόγησης στα υπερκέρδη ύψους 90% στις εταιρείες διύλισης. Η Φιλανδία, η Γαλλία η Σουηδία το έτος του 2023, που ήταν λιγότερα τα έσοδα επέβαλαν φόρο 33% και όχι για το 2022. . Η Ιταλία επέβαλε 40% αλλά μόνο για το έτος 2023 και όχι για το 2022 που τα κέρδη ήταν περισσότερα. Η Πορτογαλία και η Σλοβενία, 33% για τα κέρδη του 2023 και το 2022. Εμείς, έχουμε επιβάλει από τις υψηλότερες έκτακτες εισφορές από τις χώρες της ΕΕ αναφορικά με τις εταιρείες διύλισης και για τα δύο έτη»

Ο υφυπουργός απαντώντας στο σχόλιο «γιατί τώρα» έρχεται η διάταξη είπε πως «οι λογιστικές καταστάσεις δημοσιεύθηκαν τον Απρίλιο και τώρα που έχουν αποκρυσταλλωθεί φορολογητέα κέρδη, σωστά κρίθηκε πως υπήρχαν υπερκέρδη και θα πρέπει να επιβληθεί έκτακτη εισφορά και για το 2023 καθώς το επιτρέπει η Οδηγία»

Σχετικά με τις τιμές του ρεύματος, ο υφυπουργός είπε ότι « η Κυβέρνηση επέβαλε ένα πρότυπο μηχανισμό διακράτησης κερδών στο Χρηματιστήριο Ενέργειας, όταν αυτό επιτρεπόταν από τον Κανονισμό της ΕΕ και εισπράξαμε 5 δισ. ευρώ που επέστρεψαν στους καταναλωτές» Κάτι που όπως τόνισε ο κ. Πετραλιάς, «δεν έκανε καμία άλλη χώρα». Σήμερα που σε όλες στις χώρες των Βαλκανίων μέχρι και την Ουκρανία έχουμε υψηλές τιμές που ξεπερνούν τα 200 ευρώ/ ΚW στην χονδρική τιμή και ο Κανονισμός δεν επιτρέπει την διακράτηση, αυτό που κάνουμε είναι να βάλουμε έκτακτο Τέλος, φόρο στην παραγωγή φυσικού αερίου σε Ιούλιο και Αύγουστο, ώστε να πάρουμε τα χρήματα και να επιδοτήσουμε τους λογαριασμούς του Αυγούστου» και πρόσθεσε πως «η Κυβέρνηση είναι εδώ. Απαντά γρήγορα. Τα «πράσινα» τιμολόγια, επειδή υπολογίζονται στην βάση της κατανάλωσης του προηγούμενου μήνα, προλαβαίνουμε την πληθωριστική αύξηση που εκτιμάται ότι θα υπάρξει τον Αύγουστο και έτσι οι καταναλωτές θα προστατευτούν ώστε να μην δουν αυξημένους λογαριασμούς».

Ο κ. Πετραλιάς, τέλος αναφέρθηκε και στο θέμα των αναδρομικών χρεώσεων που προέκυψαν εκκαθαριστικά για τα έτη 2022 – 2023 σε επιχειρήσεις από τις κρατικές ενισχύσεις που τους δόθηκαν λέγοντας ότι «σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΗ έχουν προκύψει 129.520 παροχές επιχειρήσεων με όφελος στους λογαριασμούς τους 4. 200.959 ευρώ και μόλις 2.719 παροχές με συνολικό κόστος στους λογαριασμούς 971.000 ευρώ, εκ των οποίων οι 1.300 παροχές καλούνται να επιστρέψουν κάτω από 100 ευρώ. 1600 επιχειρήσεις με εκκαθαρίσεις κάτω από 200 ευρώ και μόλις 70 επιχειρήσεις είναι αυτές που έχουν λογαριασμούς πάνω των 2.000 ευρώ και αυτές είναι μεγάλες επιχειρήσεις.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, με παρέμβασή του καταλόγισε στον υφυπουργό για αλχημείες λέγοντας ότι «η φορολογική σούμα της ετήσιας φορολόγησης των διυλιστηρίων και της έκτακτης φορολόγησης των υπερκερδών δεν έχει κανένα νόημα. Το θέμα είναι εάν θα φορολογηθούν τα υπερκέρδη και κατά πόσο» Παρατήρησε ότι επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ «δεν φορολογήθηκαν τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων γιατί απλά δεν υπήρχαν υπερκέρδη». Σήμερα είπε ο κ. Παππάς «ανακαλύπτει ότι γίνονται αυτά που η κυβέρνηση μας έλεγε ότι δεν γίνονται» και είναι ειρωνεία. Αναρωτήθηκε με ποιο τρόπο η κυβέρνηση έχει υπολογίσει ότι τα έσοδα από τα υπερκέρδη του 2023 θα ανέλθουν στα 300 εκατ. ευρώ όταν αυτό δεν αποτυπώνεται στην έκθεση του ΓΛΚ». Σχετικά με τον φορολογική συντελεστή είπε ότι υιοθετείται ο ελάχιστος κατώτερος συντελεστής. Το ελληνικό δημόσιο είπε ο κ. Παππάς θα μπορούσε να έχει τριπλάσια έσοδα από όσα προσδοκά να εισπράξει.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Μάντζιος ζήτησε από τον υφυπουργό να εξηγήσει πως μπορεί να πλήττονται τα ελληνικά διυλιστήρια και πως από τον διεθνή ανταγωνισμό σε σχέση με την φορολόγησής τους. Παρατήρησε ότι «δεν μπορεί να θεωρείτε εντυπωσιακός ο συντελεστής φορολόγησης των υπερκερδών όταν αυτός είναι και ο χαμηλότερος συντελεστής της ΕΕ»

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς Δημήτρης Τζανακόπουλος καταλόγισε λαθροχειρία, καθώς πρόσθεσε την έκτακτη εισφορά με την συνολική φορολογική επιβάρυνση που έχουν τα διυλιστήρια. Οι άλλες χώρες είπε έχουν υψηλότερη τακτική φορολογική επιβάρυνση και πρόσθεσε ότι στις χώρες αυτές τα υπερκέρδη των εταιρειών διύλισης είναι πολύ μικρότερα από αυτά που σημειώνουν στην Ελλάδα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Tagged